top of page

Royal Enfield Meteor 350 – en veldig rimelig og veldig god cruiser



Dette er nok en av markedets minste cruisere og det er faktisk ikke mulig å forestille seg hvor god den er å kjøre før du har prøvekjørt den. Det blir ikke noe enklere forstå når prisen er så lav som den er (ca 61 000  NOK) og man i tillegg ser at motoren leverer beskjedne 20 hk og 27 Nm. De fleste tenker at nok at det er alt for lite og bortimot uinteressant å kjøre med, men så feil kan man altså ta. Meteor 350 er intet mindre enn en feelgood-perle, den er kul å se på,  den er sterk, den er vanvittig god å kjøre, og som liten cruiser har den mere enn nok krefter og har førøvrig en ganske så festlig styregeometri som gir gode og ikke minst temmelig kapable kjøreegenskaper. I tillegg til dette har Meteor noen helt spesielle særegenheter som skiller den fra alt annet vi kan finne i markedet i dag. Det skal jeg komme tilbake til i artikkelen.

 

 

Design og målgruppe

Det er kult at Royal Enfield har utviklet tre forskjellige 350 modeller som er bygget på samme motorplattform, men med litt forskjellige kundegrupper. Det ytterligere kult at de bruker de små, lette men effektsterke og ikke minst veldig driftssikre ensylindrede motorer som har en enestående motorsryring med en fin og morsom gassrespons. HNTR 350 som den sportslige og kule retro modellen, Classic 350 lever opp til navnet og er absolutt mest klassiske og elegante og Meteor 350 som jeg har kjørt nå representerer cruiser klassen og derfor er helt forskjellig fra de to andre.

 



Metoer 350 er en ekte Royal Enfield og en kranglete hyttevei eller litt terreng er det miste problemet for denne. Monterer du 30/70 dekk kan du bruke den som en adventure sykkel slik Inderne gjør i Himalaya fjellene. Det er bare morsomt. Meteoren tar deg videre selv om nervene ikke strekker til og nettopp der ligger begrensningen.

 



Men Meteor 350 er egentlig en mini-cruiser, den har et stort bruksområde og  kan brukes til nesten alt over alt, den er super i by og til hverdag, men er egentlig utviklet som er turverktøy for førere som ønsker å oppdage omgivelsene utenfor byene. Meteor 350 er videreutviklet gjennom mange år og har stadig blitt bedre, særlig hva angår opplevelsen av kvalitet. Målgruppen er nok å finne blant de voksne førerne men vil nok omfatte nye som erfarne førere som ønsker å «size ned» til fordel for enklere og lettere materiell og kanskje en enklere hverdag. Førerne i målgruppen finner stor glede i å kjøre en motorsykkel med høy komfort, gode kjøreegenskaper og opplevelser. Målgruppen setter pris på å kunne dra på tur, i sitt tempo og bare nyte friheten som Meteoren tilgjengeliggjør. Målgruppen er nok opptatt av imaget, men mindre opptatt av mye kubikk og effekt, så lenge de har tilstrekkelig. Det har Meteor 350. Førerne i målgruppen vet å dyrke egen lykke og opplevelsen av feelgood og det å være i mental balanse. Disse førerne vet å sette pris på bare det en Meteor 350 kan by på.

 

Meteor 350 har særegenheter og identitet

Som sagt er det ikke effekt og kubikk som er modellens største forse, selv om du for all del aldri må tenke at modellen ikke har nok pulver, for det har den. Motoren er sterk og skyver mere enn nok til at det er morsomt å kjøre med god flyt eller til og med litt sportslig, men husk dette er en cruiser og cruisere skal ikke rånes med! Det skal fly´s eller «glides» med komfort og opplevelser i fokus og det er nettopp her Meteor 350 har sin «sweetspot» med følgende høydepunkter:

 

·      Motor og eksos produserer herlige, dype, myke og vakre tenor lyder

·      Girkassen og girpedalen med «hæl-giring» er presis og spesielt morsom å bruke

·      Modellen kan skilte med en ergonomi og sittestilling som er i verdensklasse

·      Seteutformingen scorer uanstendig høyt på komfort

·      Meteor er godt balansert og har svært gode kjøreegenskaper

·      19 tommer stort forhjul i kombinasjon med veldig bra demping skaper gode kjøreegenskaper

·      Det brede styret er prikken over i-en

·      Et godt analogt instrument som faktisk fungerer, blir aldri feil

 

 

Kjøreegenskapene da?

Nok en gang vil jeg peke på pris og kvalitet og understreke at jeg nesten ikke er i stand til å formidle å hvor mye kjøreglede pr investert krone denne sykkelen faktisk produserer. Kombinasjonen av lyd, motorkraft, komfort, design og det fantastisk morsomme og autentiske hæl-giret gjør kjøreopplevelsene intet mindre enn herlige og store.



 

 Under testen av Meteor 350 hadde jeg også en annen japansk nyhet til testing i garasjen min, en festlig kapasitet med masse krefter, tech-pakker og mye moro. Men, på første tørre finværsdag, hva valgte jeg å dra på tur med – jo, Meteor 350. Jeg valgte altså med viten, vilje og sannsynligvis hjertet, en klassisk cruiser på 350 cc framfor en svingvilling og pulversterk teknologibombe og tenkte i mitt stille sinn, hva er det som skjer?????

 



Styregeometri og kjøreegenskaper preges av den uvanlig høye komforten ombord. Det 19 tommer store forhjulet, balanseringen av sykkelen, akselavstanden på 1400 mm og  styrevinkelen gir forutsigbare og komfortable kjøreegenskaper som setter deg i stand til å nyte absolutt alle faser av turen. Du får også med et velfungerende «turn by turn» navigasjonssystem som virker kjempebra og ikke minst passer godt til sykkelens enkle DNA og identitet.

 

Kan det forklares?

Joda, det kan forklares og det er for egen del ganske enkelt faktisk. Meteor 350 representerer uten tvil den autentiske motorsykkelen, det dreier seg om enkelhet, mekanisk og kjøreteknisk presisjon, uten for mye moderne førerstøtte. Det dreier seg kanskje om at det faktisk oppleves som fint og hensiktsmessig å kompensere for teknologi-kjøret med kunstig intelligens og den daglige tech-eksponeringen vi eksponeres for, med noe som er enkelt, mekanisk og som vi ikke minst behersker uten å måtte ta en akademisk grad for å kunne bruke. Royal Enfield rendyrker grensesnittet mellom mann og maskin (beklager damer, dette er et kun et teknisk begrep) og du henvises derfor til et liv hvor nettopp dette samspillet står helt sentralt. Komfort, opplevelser og samspill blir i seg selv en så fantastisk og fin opplevelse at du bare vil ha mere av det. Metoer 350 utfordrer deg ikke med overflødig effekt eller teknologi som du får dårlig samvittighet for ikke å beherske eller bruke, å neida, den bjudar derimot på herlige kjøreopplevelser som heller ikke utfordrer ferdighetene dine utover det som oppfattes som forsvarlig, eller et forsvarlig valg valg av motorsykkel. Du blir en roligere, mer komfortabel og ikke minst sikrere fører som setter komfort, flyt og opplevelsene i høysetet. Det digger jeg, jeg elsker simpelt hen å dra på tur med Meteoren alene, kjøre i mitt eget tempo, stoppe når det passer meg og ikke minst snakke med alle de som en gang har eiet eller drømmer om å eie en motorsykkel og derfor lar seg fasinere Meteoren min.

 



 Less is more – heter det

Dette dreier seg altså ikke om effekt, førerstøtte og heftige nedlegg i sving. Å neida, dette dreier seg om opplevelser, for all del gode kjøreopplevelser og kanskje muligheten til å realisere drømmen om å eie en motorsykkel. Dette er selve beviset på at «less is more», og at du ikke må ha absolutt av utstyr og funksjoner for å være en lykkelig motorsyklist, for mye utstyr og for mye førerstøtte blir fort en distraksjon og kan representere en falsk trygghet i følge forskere. Og nettopp her er Royal Enfield fantastisk dyktige, de tilgjengeliggjør motorsykkelen, den autentiske opplevelsen, mekanisk enkelhet og presisjon, kjøregleden, friheten og kanskje en dasj av et ønsket og ikke minst et kult image til en fantastisk lav pris. Du kan personifisere Meteoren din, fjerne «sissy-baren» på baksetet, demontere vinskjermen eller montere sidevesker i skinn for å for å få med deg litt mere på tur. Eller så kan du vurdere om en av de 15 øvrige modellene i porteføljen er noe for deg?

 



 Testføreren mener

Alle burde kunne eie en Meteor 350, den burde faktisk skrives ut på blå resept som et blodtrykksreduserende legemiddel. Prøv en Meteor 350, men husk å stille inn sikte ditt riktig før du gjør det. De fleste av oss er normale og ikke minst gjennomsnittlige førere med normale kjøreferdigheter. Vi blir ikke bedre førere av å kjøpe teknologi og effekt vi slettes ikke behersker, vi bli heller ikke noe sørlig lykkeligere og kjøreoppplevelsene blir heller ikke større, beklager, men slik er ikke virkeligheten. Og dersom du må kjøpe effekt for å henge med kompisene dine, så skal du kanskje ikke kjøre motorsykkel i det hele tatt!!!

 

Godt råd, still inn siktet ditt riktig, sats på egen lykke og egne kjøreopplevelser, da vil du kanskje oppleve at du bruker motorsykkelene din mere samt at opplevelsene og kjøregleden vokser tilsvarende  – sats på en Meteor 350 ( eller en av de andre i Royal Enfield porteføljen).  Dette materiellet treffer i hvertfall meg rett i hjertet, det kan jeg bare fastslå. Og husk, jo mere du trener med Meteoren din, jo bedre blir den.

 
 
 

Comments


LAZY BOYZ ER NORSK IMPORTØR AV ROYAL ENFIELD - ADRESSE: Strømsveien 266, 0668 Oslo

bottom of page