Royal Enfield 650 Classic overrasker med en vanvittig komfort og herlige kjøreegenskaper
- Ole-Andreas Isdahl

- 18. aug.
- 6 min lesing

Ikke bare er den en posør maskin, å neida, den er vakker , sykt komfortabel og har virkelig gode kjøreegenskaper. I likhet med sine mindre søsken i 350 klassen vil du også kunne bruke denne til absolutt alt og over alt (gitt at du klarer å skitne den til).
Alle Royal Enfield elskere har ventet på nye Classic 650 og endelig er den her. Resultatet er så bra at journalistene cerden rundt tar skamroser den. Jeg er også ganske sikker på at mange av de som digger klassiske modeller kommer til å falle for denne modellen som går rett i strupen på for eksempel Triumph og Moto Guzzi som også opererer i det klassiske segmentet. Det gjør den på flere områder:
· Stil og image
· Design
· Kjøreegenskaper
· Kvalitet
· Pris
Royal Enfield dundrer videre med både vilje og evne til å utvikle nye og spennende modeller og både Bear 650 og Classic 650 er så definitivt noe av det mest spennende vi kommer se i den norske modell porteføljen i år. RE sa for 5 år siden at de i denne perioden skulle lever minst 10 nye modeller til markedet og det er de i ferd med og innfri. Det fine er at de ikke bare spyr ut nye modeller for å innfri forventningen til vekst og volum, alle modellene som er lansert har enn sann og reell forankring i merkevarens profil, historie og DNA. Og de har alle vært reelle nyheter.

Lillebror Classic 350 har vært og er fortsatt en yngling hos mange, men denne er både mindre og svakere motorisert med sine 20 hk og 27 Nm. Det er helt greit fordi denne modellen egentlig fyller skoa til alle de som vektlegger design, feelgood og gode opplevelser på to hjul. Vakker er den også.
Den nye 650 modellen kommer med en luftkjølt paralell-twin på 648 cc, 47 hk og 53,3 Nm er altså godt og vel dobbelt så kraftig som lillebror 350. Det var på ingen måte gitt at Royal Enfield bare kunne multiplisere med 2 og bokstavelig talt levere en dobbelt så stor suksess og for oss som har ventet en stund på denne var derfor dette et stort spenningsmoment. Ville den nye 650 modellen kunne matche 350 modellen, eller ville det bli for tung?
Ikke veldig mye større
Nye Classic 650 er riktig nok større, men den ble heldigvis ikke så mye større. Modellen veier 243 kg (våtvekt) men den er ikke så omfangsrik som vi kanskje trodde da vi så de første bildene. Bildene var faktisk i noen grad misvisende og ga et litt feilaktig inntrykk av modellens proporsjoner. I virkeligheten oppleves modellen som slankere, mindre og med en setehøyde på bare 800 mm blir det hele ganske så håndterlig for nær sagt alle førere, uansett høyde.

Et helt enestående resultat
Vi fikk kjøre den første som kom til Norge og er intet mindre enn mega-imponert over dette resultatet. Denne modellen må på ingen måte dømmes på bakgrunn av design og posør faktor for dette er nemlig så uendelig mye mere enn det. Classic 650 treffer nemlig selve «sweet spotten» på veldig mange viktige områder og kjøreegenskapene overrasker stort.
Ergonomisk er Classic 650 en inner-tier og det vanskelig å komme på noe som er mere komfortabelt eller bedre å kjøre enn dette. Motoren leverer så til de grader og til og med lydbildet ligger i toppskiktet.

Et bredt styre som trekkes tilbake mot føreren ved styreholkene og et kopp-formet sete som sikrer høy komfort er bare et av flere designelementer som i tillegg til at det er vakkert å se på også har gode funksjonaliteter. Modellen er svært godt balansert og det 19 tommer store forhjulet sikrer en rolig og forutsigbar front med en presis og veldig kapabel styregeometri. Akselavstanden er bare på 1475 mm hvilket ikke er veldig mye for en cruiser og i kombinasjon med en litt hissig styrevinkel sikrer dette festlige og virkelig veldig kapable svingegenskaper som har en uventet høy fun-faktor. Cassic 650 er rett og slett uventet morsom å kjøre.

Royal Enfield får mye skryt for både kompetanse og bruk av gode dempere og også her fungerer dette virkelig bra. Det er ikke uvanlig at det spares på demperkapasitetene på de klassiske konkurrentene, men Royal Rnfielt er god på demping, dette kan de. de Classic 650 håndterer dårlig underlag veldig bra og testføreren er særlig positivt overrasket over demperne bak. Disse en nemlig ofte den største svakheten på sykler i dette segmentet, bare ikke her. Rammen leverer helt enestående resultater og det samme gjør svingarmen. Så, så langt konstaterer jeg at, design, ergonomi, styregeometri, demping og effektleveranse er intet mindre en helt enestående og bedre enn det jeg forventet.
Classic 650 er rett og slett en kjøremaskin som sammenlignet med sykler i andre segment kan holde tritt med høye kurvehastigheter og kjøreteknisk presisjon. Mekanisk er den et vidunder hvor både girkasse og bremser også leverer svært godt. Posørfaktoren er udiskutabel og sjeldent har jeg vel fått så mye oppmerksomhet som jeg fikk under selve testen. Det er vanskelig å ikke like Classic 650, den har ingen feil eller mangler som irriterer eller skuffer, den er rett og slett bare mye bedre enn det vi kunne forvente. Prisen på ca 117 000. er det heller ingen ting å si på, den kan konkurrere med hva som helst. Og ønsker du deg en sykkel som skaper oppmerksomhet så kan vjeg skrive under på at denne virkelig vekker oppsikt og interesse.
Sykkelen er full av visuelle overraskelser og detaljer, kjøreteknisk overgår den alle forventninger. Den fungerte til og med godt på grus og føyer seg således godt inn i rekken av Royal Enfield modeller som kan brukes til alt, over alt. Det eneste negative jeg kan si om denne modellen er at det var smertefullt for ikke å si vondt å returnere den til forhandleren etter testen.

Styregeometri og kjøreegenskaper
Segment og klasse definerer ofte motorsykkelens kjøreegenskaper og jeg skal være ærlig å si at jeg også i dette tilfellet forhåndsplasserte forventningene mine i.h.t dette. Men jeg ble ganske overrasket da jeg tok ut sykkelen og begynte testen som synstematisk og rutinemessig tar meg gjennom alle sider og faser av det å leve med de respektive merkene og modellene. Jeg la selvfølgelig kjapt merke til den ekstremt høye komforten, flyten og ikke minst roen denne sykkelen leverte. Sittestillingen er veldig fin, jeg sitter i balanse og får en sjeldent fin og god flyt i kjøringen min. Jeg merker meg at alle faser av kjøringen er behagelig, jeg blir ikke stresset av å overholde fartsgrenser og jeg setter virkelig stor pris på komforten som er eksepsjonelt god.
Men jeg merker veldig kjapt at sykkelen er veldig fint balansert og at styregeometrien med styrevinkel, hjulstørrelser, vekt og akselavstand er så riktig definert og designet at sykkelen egentlig vil mer. Når jeg derfor setter på litt fart i de kurvene hvor jeg måler hastighet på alle sykler blir jeg derfor forundret over å registrere at jeg ikke skraper med peggene, og sykkelen er i tillegg dønn rolig og enkel å mobilisere i tette svingkombinasjoner. Jeg har en nesten uvanlig god kontakt med forhjulet mitt og sykkelens demping tar opp alle uhevnheter som måtte komme i svingen, uten at svingkurven min forstyrres på noen som helst måte. Her for vi utvilsomt godt betalt for det 19 tommer store forhjulet og de 18 tommene bak. Jeg or litt forundret over at det store bakhjulet ikke går på bekostning av fun-faktoren, men det gjør det virkelig ikke. Så hva styregeometri og kjøreegenskaper angår så skal man ikke forhånds definere Classic 650, start heller med deg selv og dine egne eventuelle begrensninger.

Så. jeg kan for egen del på det varmeste anbefale modellen, men skulle dette mot formodning ikke falle i smak så har Royal Enfield en av de største modellporteføljene i dette markedet. Fabrikanten er helt klart en av de mest innovative i bransjen og de lykkes virkelig i kommunikasjonen sin med markedet og målgruppene sine. Vi kommer utvilsomt til å se mye bra fra disse i årene som kommer, hovedsakelig fordi de er dyktige, har lang erfaring og virkelig kan lage gode motorsykler, av god kvalitet og som skaper veldig mye kjøreglede til en fornuftig penge. Siden jeg dessverre ikke kan kjøpe alle syklene jeg liker og måtte forelske meg i, så kan jeg får kjøre så mye Classic 650 jeg bare vil og det skal jeg da virkelig gjøre, det er heller ikke utenkelig at jeg kommer til å kjøpe en selv men jeg jobber virkelig hardt for å unngå det. Vet ikke om jeg kommer til å lykkes helt med det pr i dag!
Også må jeg tilføye at det er ganske kult å ha «baller» nok til å ikke kjøre «mainstream - modeller» men heller finne et merke og en sykkel som forteller hvem du er ikke hva alle andre måtte mene om akkurat det.
«Image is (tross alt) everything»
Tekniske data
Motor: To sylindre i rekke - SOH
Størrelse: 648 cc
Effekt: 47 Hk
Dreiemoment: 52 Nm
Ramme: Rørramme i stål
Dempere foran: 44 mm showa, 120 mm vandring
Dempere bak: Doble Showa, justerbare
Dekk foran: 100/90 - 19
Dekk bak: 140/17 - 18
Setehøyde: 800 mm
Våtvekt: 243
Tank: 14,8 liter
Akselavstand: 1475
Lengde: 2318 mm



Kommentarer